lijst van werken
vorige bladzijde



vorige bladzijde adieu, Maritain aanneemt, dat het hier zijn plicht is, reeds in dit heden, in dit ontkerstende heden, een toekomstige en dan christelijke orde, een theocentrisch humanistische orde voor te bereiden (de eenige, die, naar Maritain ons verzekert, ,,surgira d’une façon plénière et durable”), dan blijft daarnaast de vraag open wat diezelfde christen voor dit heden te doen heeft, voor ’n heden, dat, volgens Maritain, aan een anarchie van elkaar verscheurende hartstochten is overgeleverd en ook aldus catastrofaal bedreigd wordt. Het is duidelijk dat een actueele activiteit der christenen die gericht is op een christelijk tijdelijk ideaal dat eerst in een verre toekomst werkelijkheid kan worden, slechts een gedeeltelijk antwoord is; doch het blijkt heelemaal géén antwoord, als men er zich rekenschap van geeft wat de verwerkelijking van Maritain’s toekomst-ideaal veronderstelt, want dan blijkt, dat men dit heden, dit gewonde en stervende heden, langs den weg moet laten liggen voor wat het is; dan blijkt dat men het hoogstens van een vijgenblaadje mag voorzien om. . . . ja, om een sleepende stèrfwijze niet al te gênant te maken voor den christen. En dit ,heden” blijkt dan niet enkel dit, óns actueel moment, maar nog een welhaast onafzienbare reeks toekomstige momenten te omspannen.
Maritain’s ideaal van een toekomstige christelijk-sociale orde veronderstelt, zooals hij herhaaldelijk met nadruk en terecht verzekert, een nieuwe christenheid. Dit wil zeggen dat de huidige daarvoor onbruikbaar is, dat de huidige, gesteld dat haar getal haar de macht in handen speelde, hoogstens een orde in het leven zou kunnen roepen die ,,décorativement” christelijk is, – de eenige orde die van- volgende bladzijde

139



















volgende bladzijde
inhoudsopgave



aangemaakt: 23-04-2011 Copyright © 2013 by
R. Bruning en Th. Bruning
copyright
laatste aanpassing: 27-01-2013